Jak dobiera się śruby samochodowe do felg?
Wiele osób zmieniających felgi w swoim samochodzie zastanawia się, w jaki sposób dobrać do nich śruby. Oczywistym jest, że źle wybrane śruby samochodowe mają negatywny wpływ na bezpieczeństwo pojazdu i jego pasażerów. Zbyt krótkie mogą spowodować nawet odpadnięcie koła, zbyt długie – problemy z jego odkręceniem i ocieraniem się o hamulec ręczny. Poniżej przedstawiamy kilka porad, czym kierować się przy wyborze śrub do felg.
Płaszczyzna mocująca felgę
W feldze znajdują się gniazda, które mogą być albo rodzaju stożkowego, albo kulistego. Podsadzenie śruby musi pasować do danego rodzaju gniazda. Aby sprawdzić rodzaj gniazda, wystarczy przyłożyć do niego długopis. Jeśli będzie on przylegał na felgi na całej długości oznacza to, że nasze gniazdo jest stożkowe. Jeśli zostanie prześwit – jest to gniazdo kuliste.
Skok i średnica gwintu
Skok i średnica gwintu śruby musi pasować do piasty koła. Najlepiej więc po prostu zmierzyć starą śrubę (np. suwmiarką) i kupić nową, o tych samych parametrach.
Długość śruby
Długość śruby jest bardzo istotna. Mierzymy ją od kuli/stożka. Jeśli nie jesteśmy pewni, jakiej długości śruby potrzebujemy, możemy to sprawdzić. Wystarczy odkręcić jedno koło i zmierzyć starą śrubę. Następnie przełożyć ją przez starą felgę i sprawdzić ile poza nią wystaje. Potem przekładamy śrubę przez nową felgę i znów sprawdzamy ile poza nią wystaje. Aby policzyć, ile powinna mieć nowa śruba, do długości starej śruby dodajemy różnicę długości „wystających” za felgę.
Rozmiar klucza
Zazwyczaj do felg używa się klucza 17 lub 19. Felgi aluminiowe zazwyczaj wymagają zastosowania śrub o mniejszych łbach, niż felgi stalowe. Dzięki temu istnieje mniejsze ryzyko, że przy odkręcaniu koła porysujemy felgę. Jeśli w dalszym ciągu nie jesteśmy pewni, jakie śruby do naszego auta wybrać, warto poradzić się w doświadczonej hurtowni artykułów metalowych.